Ropovod Družba zatiaľ dobre slúži, ale potrebujeme aj alternatívu

Autor: Marek Senkovič | 27.6.2012 o 9:48 | Karma článku: 6,43 | Prečítané:  1354x

Slovenská rafinéria Slovnaft je v súčasnosti pri spracovaní ropy v zásade odkázaná na dodávky suroviny prostredníctvom ropovodu Družba. Problémy s prísunom ropy zatiaľ nemá, na rozdiel od Česka, ktoré sa už niekoľko mesiacov potýka s výrazným obmedzením toku ropy z tohto zdroja.

Presné dôvody tohto stavu poznajú najlepšie zúčastnené strany – prevádzkovatelia ropovodných systémov v Čechách a Ruskej federácii, no najmä dodávatelia a odberatelia samotnej suroviny. Podstatné však je, že u našich západných susedov si napriek výpadku Družby až takú ťažkú hlavu robiť nemusia. V poslednej dekáde minulého storočia totiž urobili strategicky múdre rozhodnutie a vybudovali si alternatívnu prepravnú trasu smerujúcu z talianskeho prístavu Terst, cez Nemecko až do českého ropovodného systému.

Slovensko výstavba plnohodnotnej alternatívnej trasy zatiaľ len čaká. Z jednotlivých diskutovaných možností je najlepším, najrýchlejším, najlacnejším a najekologickejším riešením kompletná modernizácia a zvýšenie potrebnej kapacity (až na úroveň 6 miliónov ton ropy ročne) zhruba 130 km dlhého ropovodu Adria-Friendship 1 medzi slovenským mestom Šahy a maďarským mestom Százhalombatta.

Prvé zmienky o postupnom vysychaní Družby prišli od našich susedov už na jar. Keďže však dokázali ľahko nahradiť surovinu z iného zdroja a nezapríčinilo to žiadnu krízu, veľkú pozornosť tomu verejnosť nevenovala. Pre bežného zákazníka je v zásade jedno odkiaľ pochádza ropa, pokiaľ nestojí v rade na čerpacej stanici, môže normálne natankovať a zaplatí bežnú trhovú cenu.

Slovensku minimálne z krátkodobého hľadiska nehrozí, že by malo dopadnúť podobne ako Česko. Dodávky sú od ruských partnerov spoľahlivé, no na druhej strane je nutné plnohodnotnú alternatívnu trasu postaviť, a to predovšetkým z nasledovných racionálnych dôvodov:

1) Ropovod Družba má už 50 rokov a jeho dlĺžka predstavuje až 4000 km. Je len otázkou času ako dlho dokáže ešte spoľahlivo dodávať ropu do strednej Európy. Okrem vyschýnajúcich ropných polí z oblasti, kde Družba „pramení“, je dôležité aj technické hľadisko a prípadná porucha, ktorá by ju odstavila na dlhší čas, resp. na trvalo. Aj keď na Slovensku je potrubie vďaka profesionálnej práci slovenského prepravcu ropy Transpetrol udržované na dobrej úrovni, neistý je najmä jeho stav v tranzitných krajinách na Ukrajine a v Bielorusku, prípadne aj ďalej. Predsa len zub času sa vo forme korózie prejaví na každom potrubí, a to zvlášť tam, kde sa údržba nevykonáva pravidelne a dôsledne.

2) Alternatívne trasy nehľadajú len odberatelia, ale aj dodávatelia z Ruskej federácie či Kazachstanu, ktorý často využíva pri exporte prepravné cesty – ropovody a prístavy - z Ruska. Je to prirodzený motív, ktorý poskytuje aj dodávateľonm vyššiu flexibilitu pri hľadaní nových zákazníkov a tiež znižuje ich závislosť od existujúcich zákazníkov. Navyše, ak sa k tomu pridajú permanentné spory s tranzitnými krajinami, napríklad o cene za tranzit, a keď sa zoberú do úvahy aj ďalšie faktory ako sú dlhodobo rastúci dopyt po rope zo strany áziských krajín, či veľmi nízke prepravné tarify morských tankerov, tak je biznisovo prirodzené, že exportéri ropy si budujú diverzifikačné možnosti, aby mohli ropu predať aj iným spôsobom a inému zákazníkovi ako doteraz. A prvé konkrétne výsledky badáme už v tomto roku, keď Rusko úspešne dobudovalo nový ropovod Baltic Pipeline System II, ktorým môže odkloniť prepravu ropy cez Družbu tesne spred bieloruských hraníc smerom na sever do prístavu UsťLuga v Baltickom mori. Rovnako tak veľmi úspešne napreduje s ropovodom Eastern Siberian Pacific Ocean (ESPO), ktorý bude zásobovať ďalekú Áziu čiernym zlatom.

pipelines.jpg

Na zabezpečenie chodu bratislavskej rafinérie je potrebných 6 miliónov ton ropy ročne. Pri výraznom poklese dodávok množstva ropy by bolo jej spracovanie neefektívne a dokonca až technologicky nemožné. Rafinéria tak potrebuje konštantný prísun surovej ropy na, alebo blízko jej nominálnej spracovateľskej kapacity.

Ako riešenie na zachovanie ropnej bezpečnosti Slovenska sa ponúkajú tri varianty:

1) Reverzný tok z Česka cez ropovod Družba – výhodou je vybudovaná základná infraštruktúra, bolo by však potrebné upraviť kompresorové stanice na českom území. Zásadným a v podstate neodstrániteľným mínusom je ale nedostatok suroviny, keďže alternatívna česká ropná cesta vedie z talianskeho Terstu ropovodom TAL (Trans Alpine Leitung) a následne odbočkou ropovodom IKL (Ingolstadt-Kralupy-Litvínov). Na túto sústavu sú však okrem českých rafinérií napojené aj rafinérie v Bavorsku a Rakúsku, a tak pre zabezpečenie plnohodnotnej potreby ropy pre Slovnaft a  v konečnom dôsledku aj ropných produktov pre slovenských spotrebiteľov v týchto ropovodoch niet dostatočnej voľnej kapacity.

2) Výstavba nového ropovodu medzi Bratislavou a rakúskym Schwechatom by so sebou priniesla okrem potreby vybudovania novej komplikovanej nákladnej infraštruktúry cez osídlené časti Bratislavy a blízko vodných zdrokov tiež riziko nedostatku ropy práve pre krízové obdobia, keď by to Slovensko najviac potrebovalo. Neďaleká rakúska rafinéria vo Schwechate je totiž tiež napájaná z Terstu cez kapacitne plne vyťažený ropovod TAL a jeho odbočku do Schwechatu cez ropovod Adria Wien Pipeline (AWP). Prepojenie slovenskej a rakúskej ropovodnej sústavy teda rieši skôr alternatívu dovozu ropy pre Rakúsko zo Slovenska, než by riešilo bezpečnostnú situáciu Slovenska z rakúskeho smeru.

3) Rekonštrukcia ropovodu Adria, ktorý spája Maďarsko a Slovensko, je preto jediným reálnym riešením pre dlhodobé udržanie spracovania ropy v Slovnafte v maximálnej možnej miere. Adria bola už v minulosti postavená ako alternatíva k Družbe, reálne sa však nevyužívala. Jej trasa začína v hlbokomorskom chorvátskom prístavnom meste Omišalj a následne jedna z jej vetiev smeruje do Maďarska a končí na Slovensku. Pri rekonštrukcii je potrebné vymeniť súčasnú infraštruktúru a modernizovať kompresorové stanice tak, aby bol zabezpečený prísun dostatočného množstva suroviny. Vďaka vyhovujúcej kapacite potrubia by dokonca Adria za istých okolností mohla slúžiť aj ako záloha pre české rafinérie v prípade problémov.

kapacity_TALb.jpg

Pri zvažovaní týchto alternatív je potrebné brať do úvahy nielen časové hľadisko (projekt Adria je možné úspešne zrealizovať už do leta 2014), ale aj možný vplyv prípadného úplne nového ropovodu na životné prostredie a finančnú náročnosť jeho výstavby. V časoch, keď európske štáty znižujú výdavky s cieľom konsolidácie verejných financií, by vysoká investícia štátom kontrolovanej spoločnosti bola len plytvaním, keď túto úlohu na seba môže prevziať súkromný investor. V prípade Adrie totiž väčšinu peňazí vynaloží Skupina MOL, zatiaľ čo v prípade schválenia podstatne nákladnejšej výstavby ropovodu z Bratislavy do Schwechatu by investorom bola najmä štátom kontrolovaná firma Transpetrol.

Úspešná realizácia rekonštrukcie a zväčšenie kapacity ropovodu Adria a jeho slovensko- maďarského prepojenia je správnou odpoveďou na hrozbu akejkoľvek krízy a obmedzenia dodávok ropy na existujúcej dopravnej trase z východu (nech je jej príčina akákoľvek).
Poskytne totiž v konečnom dôsledku trvalú istotu stabilných dodávok ropných produktov pre slovenských spotrebiteľov, zachová rafinérsky proces a know how v bratislavskom závode, ktorý je v európskych benchmarkových štúdiách zaradený medzi absolútnou špičkou, a tiež zastabilizuje pracovné a životné osudy tisícov zamestnancov Slovnaftu a jeho dodávateľských spoločností.

V konečnom dôsledku tak veľmi malá - niekoľkomilionová - investícia Slovenska do tohto strategického projektu na hraniciach s južným susedom môže priniesť významné celospoločenské pozitívne efekty, ktoré počiatočný náklad mnohonásobne prevýšia.

Dnešný pohľad na českú alternatívnu trasu tieto očakávania plne potvrdzuje.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Slováci ponúkajú za železiarne najviac, Američanom sa to máli

Ani jeden zo záujemcov neponúka za košickú huť cenu, ktorá by zodpovedala predstavám U. S. Steelu. Predaj nateraz nebol uzatvorený.

KOMENTÁRE

Ako Danko začal mať problém s kebabom

Keď to hovoril Breivik, vraveli sme, že mu straší vo veži.

DOMOV

Päť podnetov, Harabin trestom stále uniká

Kolegovia ho zatiaľ ani raz neuznali za vinného.


Už ste čítali?