reklama

Nie je ropa ako ropa. Na Slovensku je zaujímavá najmä tá ruská...

Rusko patrí k najväčším exportérom ropy... Ruská ropa prúdi/neprúdi... Na Slovensko priteká ruská ropa... Rafinéria Slovnaft spracováva ruskú ropu... Toto sú pravdepodobne jedny z najčastejšie sa opakujúcich viet súvisiacich s ruskou ropou, s ktorými sa na Slovensku stretneme. Ale čo je vlastne tá ruská ropa zač, odkiaľ pochádza, aké sú jej vlastnosti, a najmä jej cena?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Rusko desaťročia patrí k najväčším svetovým producentom ropy (o prventsvo súperí so Saudskou Arábiou), väčšinu vyťaženej suroviny exportuje. Z Ruska sa ropa dováža aj na Slovensko, s jej importom sa vo veľkom rozsahu začalo okolo roku 1962 spoločne so spustením ropovodu Družba. Najviac ropy pritieklo na prelome 70-tych a 80-tych rokoch, keď rekordné úrovne dosiahlo aj spracovanie ropy v bratislavskom Slovnafte. Ročne sa v tom čase na Slovensku spracovalo až 10 miliónov suroviny, čo je zhruba o dve tretiny viac ako v súčasnosti.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hlavné ruské ropné ložiská sú sústredené v západosibírskej, volžsko-uralskej a timano-pečorskej oblasti, ako aj na severnom Kaukaze a Ďalekom východe. Ďalšie veľké ropné rezervy sa ukrývajú najmä v arktických oblastiach, avšak ešte nie sú dokonale preskúmané. Pri ich prieskume sa nedávno spojil ruský Rosnefť a americkým gigantom ExxonMobile, podobné partnerstvo na prieskum v Barentsovom a Čiernom mori neskôr uzavrel s talianskou spoločnosťou Eni.

Obrázok blogu

Ruská ropa, ktorej cesta končí v bratislavskom Vlčom hrdle, je mixom niekoľkých druhov rôp. Zmes obsahuje ľahkú sibírsku ropu, ako aj ropy s vysokým obsahom síry pochádzajúce z európskych regiónov Ruska. Je známa ako ropa Urals a na newyorskej komoditnej burze NYMEX a na iných burzách sa obchoduje pod názvom REBCO (Russian Export Blend Crude Oil).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ide o stredne ťažkú ropu so stredným obsahom síry (na úrovni zhruba 1,5%), čo znamená, že jej spracovanie si vyžaduje viac energetických nákladov, ako napríklad v prípade kvalitnejšej ropy Brent, WTI (West Texas Intermediate) či ľahkej líbyjskej ropy, kde obsah síry je 4-5 násobne nižší, a kde aj podiel ľahších frakcií vhodných na výrobu benzínu a nafty je podstatne nižší (o význame frakcií v rope a ich vplyve na štruktúre rafinérskej výroby sa píše detailne v jednom z predchádzajúcih blogov).

Obrázok blogu

Práve kvalitatívne vlastnosti (hustota a obsah síry) rôznych druhov rôp boli v minulosti určujúcim faktorom pri tvorbe ich cien, postupne sa však rozdiely stierajú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Hlavným dôvodom je, že nové moderné rafinérie, ktoré sa budujú najmä v Ázii, sú schopné spracovávať širokú škálu zmesí rôp, a to aj vrátane tých menej kvalitných (s vyššším obsahom síry a vysokým podielom ťažkých frakcií). Ich moderné vybavenie a vysoká komplexnosť sú predpokladom na to, aby aj z menej kvalitných zdrojov vyrobili rovnakú štruktúru produkcie ako jednoduchšie rafinérie spracovávajúce ľahké a málo sírnaté ropy. Vyšší dopyt po ťažších ropách spôsobuje znižovanie cenového rozdielu, ktorý bol vlani, a tiež počas niekoľkých týždňov tohto roka, nulový alebo dokonca záporný.

Stráca sa tak cenová výhoda ruskej ropy z minulosti, ktorá však bola prekrytá vyššími nákladmi na jej spracovanie, pretože rafinéria na zhodnotenie tejto suroviny a výrobu čo najvyššieho objemu benzínu a motorovej nafty potrebuje oveľa viac tepla, elektrickej energie a zemného plynu (a teda má aj vyššie náklady) než rafinéria spracovávajúca ľahšiu a menej sírnatú ropu..

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalším faktorom ovplyvňujúcim cenu je, že v krajinách OPEC-u sa ťaží prevažne ťažší typ ropy, a keď je vo svete významnejšia hrozba konfliktu v oblasti Perzského zálivu alebo problémov na hlavných prepravných trasách, tak všetky alternatívne ťažšie ropy (napríklad Urals, venezuelská ropa, kanadská ropa) majú tendenciu zdražieť a cenou sa vyrovnať kvalitatívne lepším ropám, ako sú Brent, WTI, Azeri light (ropa pochádzajúca z Azerbajdžanu), Tapis (ropa z Malajzie), líbyjská ľahká ropa a podobne.

Ruská ropa sa okrem Slovenska dováža tiež do ďalších štátoch Európy (južná vetva ropovodu Družba smeruje aj do Maďarska a Českej republiky, severná vetva prechádza cez Poľsko do Nemecka).
Na rozdiel od minulosti, keď si bývalý Sovietsky zväz udržoval lojalitu štátov Varšavskej zmluvy aj relatívne nízkou cenou ropy, dnes sa predajcovia ropy z Ruskej federácie správajú štandardne trhovo. Fixné ceny sú dávnou minulosťou a ropa Urals má na burzách v New Yorku, Rotterdame či v Londýne rovnako publikované kotácie ako napríklad Brent či WTI. Okrem toho, že je tak zachovaná transparentnosť pre kupujúcich aj predávajúcich, pohyblivé ceny ropy denno-denne ovplyvňujú aj náklady rafinérií spracovávajúcich ruskú ropu.

Pre Slovensko, ktoré je prakticky závislé od dovozu ropy z Ruska a oproti Česku či Maďarsku stále nemá úplne doriešený alternatívny dovoz suroviny, je jednou z hlavných priorít nájsť riešenie, ktoré dokáže uspokojiť potreby domáceho trhu aj domácej rafinérie.

Ruské firmy sú síce stabilnými dodávateľmi, ale napríklad vážna technická porucha na trase zhruba 4000 kilometrov dlhého a polstoročie starého ropovodu Družba, by ho mohla definitívne vyradiť z prevádzky. Ďalším dôležitým faktorom je, že Ruská federácia sa celkom prirodzene snaží diverzifikovať svoje predajné kanály, a už vybudovala a ďalej stavia nové prepravné trasy ropy cez morské prístavy či úplne nové ropovody smerom do „smädnej“ Ázie.

Z pohľadu Slovnaftu a slovenských ako i regionálnych zákazníkov je plnhodnotnu a definitívnou alternatívou k dovozu ropy cez ropovod Družba rozšírenie kapacity ropovodu Adria – Friendship 1 medzi Šahami a maďarskou Százhalombattou.

Adria, ktorá bola uvedená do prevádzky až po Družbe, sa začína v hlbokomorskom chorvátskom prístave Omišalj a po vykonaní nevyhnutných úprav na slovenskej aj maďarskej strane bude schopná už od leta 2014 kapacitne „utiahnuť“ plnú potrebu bratislavskej rafinérie a Slovenska. Tým sa preň natrvalo vytvorí alternatívna trasa, pričom zdroj ropy bude môcť byť tiež potenciálne alternatívny. O tom ale budú rozhodovať už trhové sily, ktoré budú určovať ceny rôznych druhov rôp ako i ceny logistického zabezpečenia na rôznych prepravných trasách.

Marek Senkovič

Marek Senkovič

Bloger 
  • Počet článkov:  20
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som hlavným ekonómom Slovnaftu. Budem blogovať o ekonomických témach, ktoré dúfam získajú záujem širších más. Zoznam autorových rubrík:  RopaSvetFirmy

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu